Liberalerna står upp för civilsamhället

Torsdag 3 november 2016

Civilsamhället, tredje sektorn, idéburen sektor, ideellt arbete, social ekonomi. Kärt barn har många namn. De representerar ett engagemang som är sprunget ur viljan att förändra och skapa bättre livsvillkor.

Men allt handlar om att enskilda människor och organisationer bidrar till samhällsutvecklingen med sitt engagemang, oftast på fritid och utan betalning. Utan detta engagemang skulle samhället stanna. Det finns uppskattningar som säger att det rör sig om 300 000 årsarbetskrafter i Västra Götalandsregionen.

Det ideella engagemanget i vår kommun är påtaglig!

Att vara med i en förening bidrar till en meningsfylld fritid, vare sig man är gammal eller ung. Föreningslivet är också en skola i demokrati men skapar också arbetstillfällen. Utan det ideella arbete som utförs av alla lokala föreningar och andra volontärer är det hart när omöjligt att genomföra olika typer av arrangemang, utveckla bygder och stötta såväl ungdomar som äldre.

Det lönar sig i längden, både socialt och ekonomiskt, att det offentliga värnar föreningslivet.

I den så kallade Överenskommelsen, initierad av Liberalerna, mellan regeringen, Sveriges kommuner och landsting och idéburna organisationer klargörs spelregler i samarbetet mellan det offentliga och idéburna organisationer. Utifrån den centrala Överenskommelsen har Västra Götalandsregionen tagit fram en Överenskommelse med idéburna organisationer.

Benämningen Social ekonomi används av Västra Götalandsregionen och handlar inte, som man kan ledas att tro, om socialbidrag eller socialtjänst. Social ekonomi är just föreningsliv och ideella organisationer som inte bara bidrar till att enskilda människor växer utan också att det skapas ekonomisk tillväxt.

Överenskommelsen är en plattform som bygger på dialog, kvalité, öppenhet och insyn samt mångfald, långsiktighet, självständighet och oberoende. Med denna plattform som grund kan sedan enskilda organisationer ta fram avtal eller överenskommelser med kommuner.

Överenskommelsen med Bräcke Diakoni i Alingsås är ett sådant exempel. Kvinnojouren Olivia är sen många år en aktör från civilsamhället som utför tjänster som kommunen har skyldighet till på ett betryggande sätt.

Politiken måste på alla nivåer skapa bra förutsättningar så att vi även i framtiden har ett rikt och aktivt föreningsliv. Därför arbetar Liberalerna för att säkerställa, samt tillföra ytterligare resurser till föreningslivet också i årets budget.

Holger Andersson (L)
Jan Kesker (L)