Cyniskt av regeringen

Torsdag 15 februari 2018

Regeringen har föreslagit att tvåårsomprövningarna i assistansersättningen ska upphöra. Det är bra, men det finns ett cyniskt drag i regeringens förslag.

Det huvudsakliga motivet för det tycks vara att man under valrörelsen vill slippa reportage om människor vars liv slås i spillror på grund av indragen assistansersättning.

Efter valet vill man återuppta omprövningarna. Det ska ske när den så kallade LSS-utredningen är klar. Vad den föreslår vet vi förstås inte men enligt regeringens direktiv ska den föreslå nedskärningar av assistansersättningen. Fler kommer alltså att förlora sin assistans om det blir som regeringen vill.

Att det är regeringens intention förstås också av att inga förslag har lagts fram som skulle gynna dem som redan har förlorat sin assistansersättning eller som fått nej vid första ansökan. Reglerna för att kunna få assistans har gjorts så snäva att till exempel hjälp till sondmatning eller andningsstöd i många fall inte kan ges ens när det är den mest träffsäkra insatsen. Ja, inte ens när det är den enda insatsen som ger möjligheter att leva som andra. Det är helt orimligt.

Vi liberaler vill slå vakt om assistansen. Den är en viktig frihetsreform. Men det kräver lagändringar – nu!

Ingela Andreen (L)
Vård- och omsorgsnämnden