EU – ett fredsprojekt att slå vakt om

Fredag 24 maj 2024

Mycket diskuteras nu om EU inför valet till EU-parlamentet den 9 juni. Vad som inte kommer upp men som är en av det viktigaste faktorerna är EU som ett viktigt freds-projekt. För att förstå detta behöver vi backa tiden till 40-talet och efterkrigstiden. Europa var söndertrasat efter sex år av krig och med miljontals dödsoffer: soldater, civila och de som dödats i koncentrationsläger. Ett fasansfullt facit över vad människan kan åstadkomma. Och efter kriget så återkom slagordet: aldrig mer. Så hade man sagt efter första världskrigets slut men utan resultat. Nu togs nya tag för att bygga för framtiden.

Den franske utrikesministern Robert Schuman lyckades att få en majoritet i den franska nationalförsamlingen till en överenskommelse som innebar en gemenskap med Västtyskland genom en gemenskap där båda staterna skulle behandlas som likvärdiga motparter. Det blev första steget till en överstatlig gemenskap där man skulle dela landets suveränitet med andra suveräna stater.

På denna grund bildades den Europeiska kol-och stålgemenskapen (EKSG). En internationell organisation bestående ursprungligen av sex stater: Frankrike, Italien, Västtyskland, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. Visionen för denna gemenskap var ett europeiskt samarbete kring kol och stål – två huvudingredienser för krigsmaterielindustrin – för att förhindra framtida krig mellan framför allt Frankrike och Västtyskland. Genom det s k Parisfördraget från 1951 trädde denna nya gemenskap i kraft den 23 juli 1952. Det innebar också att Västtyskland kom in i den europeiska värmen efter det krigsslutet 1945. Tysk förbundskansler 1952 var Konrad Adenauer.

1958 fördjupades samarbetet mellan länderna på det ekonomiska området genom bildandet av Europeiska ekonomiska unionen (EEC) – en tullunion som syftade att ta bort tullarna mellan medlemsländerna och samtidigt skapa gemensamma tullmurar utåt mot andra länder. Ekonomin skulle gynnas genom en gemensam fri marknad.

Via det som under en tid kallades EG (Europeiska gemenskapen) bildades så det nuvarande EU (Europeiska unionen) den 1 november 1993.

1994 röstade svenska folket om att gå med i EU. Ja-sidan vann folkomröstningen och Sverige blev medlem 1995.

Idag består EU av 27 medlemsländer där tyvärr Storbritannien valt att lämna samarbetet genom det s k brexit.

Denna bakgrundshistoria är bra att ha med sig inför valet till Europaparlamentet. Genom EU:s starka stöd till Ukraina via sina medlemsländer så tydliggörs tydligt grunden för det Europeiska samarbetet. Inget krig i Europa, varken mellan medlemsländer eller bland dem som står utanför. År 2012 fick EU Nobels fredspris.

EU är verkligen ett fredsprojekt att slå vakt om. Lägg din röst för freden!

Jan Kesker (L)

Alingsås Tidning, fredagen den 24 maj 2024 (pappersedition tisdagen den 28 maj 2024)