Visselblåsare skyddar kommunen

Lördag 9 november 2019

Liberalernas och Kristdemokraternas gruppledare skriver i Alingsås Tidning om kommunens visselblåsarfunktion.

Medborgarnas förtroende för Alingsås kommun bygger på att kommunen kan uppfattas som saklig och opartisk, att våra gemensamma tillgångar förvaltas väl och att det inte förekommer några oegentligheter.

Vid årsskiftet inför Alingsås kommun en visselblåsarfunktion. Syftet är att kommunens invånare och anställda ska kunna anmäla misstankar om allvarliga oegentligheter.

En anmälan kommer att kunna lämnas anonymt via kommunens hemsida men också genom vanliga brev som adresseras till visselblåsarfunktionen. Anmälningar kan alltså lämnas av var och en som misstänker oegentligheter inom kommunen.

En anmälan tas gemensamt emot av kommunens säkerhetsskyddschef, stabschef och kommunjurist. De är valda för att de har den kompetens som behövs men också för att de, så långt som det är möjligt, har en självständig ställning i organisationen. Vid risk för jäv kommer utomstående utredare att anlitas.

Alla anmälningar kommer att hanteras och utredas i den omfattning som krävs. Misstankar om brott kommer att polisanmälas. Alla ärenden kommer årligen rapporteras till kommunstyrelsen.

En förutsättning är att anmälningar kan göras anonymt. Innehållet i en anmälan kommer däremot att vara offentligt. Detta följer av svensk offentlighetslagstiftning. Det ger medborgare och media möjlighet att
granska hur kommunen har tagit hand gjorda anmälningar.

Visselblåsarfunktionen är en del i att motverka oegentligheter inom kommunen. En annan del är den policy mot korruption som antogs av kommunfullmäktige i september. Kommunen kommer löpande arbeta med utbildning för både förtroendevalda och anställda i frågor som korruption och jäv. En avgörande faktor i arbetet mot korruption är att hela kommunens organisation genomsyras av kultur där korruption inte accepteras.

Jens Christian Berlin (L) ledamot i kommunstyrelsen
Lady France Mulumba (KD) ledamot i kommunstyrelsen