Integration

En människas bakgrund ska inte få avgöra hennes framtid. Sverige ska vara ett land med möjligheter för sin invånare – både för den som är född här och för den som kommit hit senare i livet. För att det ska vara så i realiteten krävs att de nya svenskarna släpps in i samhället. De måste ges nycklarna för att ta sig in i samhället. För det krävs att nyanlända får kunskap om den svenska demokratin samt de grundläggande värderingar som det svenska rättssystemet och samhället i stort bygger på.

Alingsås ska fortsätta att bereda plats och vara en kommun där människor på flykt ska få en fristad. En aktiv arbetsmarknad och en fungerande bostadsmarknad med god tillgång till bostäder är en förutsättning för att kommunen ska kunna erbjuda en god fortsättning i livet. Mötesplatser mellan företagare och nyinvandrade arbetssökande underlättar processen.

Liberalerna vill:

• stödja civilsamhället med riktade bidrag till föreningar för att möjliggöra förbättrad integration,
  • säkerställa att alla nyanlända lär sig det svenska språket
  • ge nyanlända möjlighet till egen försörjning genom snabb validering av kompetens och kompletterande utbildning i samarbete med företag i kommunen,
  • ge samtliga nyanlända en utbildning i demokratifrågor, svenska grundlagar, mänskliga rättigheter och de grundläggande värderingar på vilka samhället vilar.