Klimat, miljö och natur

Vi har alla ett ansvar för att bruka våra resurser på ett hållbart sätt. I grunden handlar det om att kunna lämna över en värld till kommande generationer som är lika rik på möjligheter som den vi ärvde av våra föräldrar. För att nå detta mål måste politiken ge människor möjlighet att agera på ett hållbart sätt. Agenda 2030 ska vara en tydlig utgångspunkt vid all kommunal planering.

Alingsås ska ha höga ambitioner i arbetet med att förbättra miljön. Invånarnas engagemang och ansvar för sina handlingar i rollerna som ägare, brukare, producent och konsument är en viktig drivkraft. Kommunen har en viktig uppgift i att stödja och ge invånarna goda kunskaper och förutsättningar att leva på ett hållbart sätt. Det ska vara lätt för den enskilde att fatta miljövänliga beslut i sin vardag.

För att skydda den unika och värdefulla miljö som finns i kommunen krävs fortsatta insatser för att säkerställa en god vattenkvalité och en rik biologisk mångfald. Liberalerna är en tydlig garant för ett starkt strandskydd men vi vill också utveckla anpassningen utifrån lokala förutsättningar, varför vi fortsatt kommer att arbeta för fler LIS-områden.

Byggandet av cykelbanor i hela kommunen ska fortsätta och kommunens fordonspark måste bli mer miljövänlig. Antalet laddstolpar behöver öka kraftigt. Sambandet mellan hälsa och natur behöver uppmärksammas mer. Våra tätortsnära skogar tillvaratas bättre genom fler vandringsleder som också anpassats till personer med funktionsvariationer.

En ordentlig utredning bör göras avseende framtida kommunala behov och möjligheter vad gäller energiförbrukning och energiproduktion. Alla tänkbara energislag skall involveras och alla planer, som ex. vindbruksplanen, skall vara aktuella och tillförlitliga för framtida exploatörer. Krishantering och självförsörjningsgraden skall beaktas. Energieffektivitet bör särskilt belysas.

Liberalerna vill:

• minska utsläppen av växthusgaser,
  • utreda kommunala behov och möjligheter vad gäller energiförbrukning och energiproduktion,
  • undersöka möjligheterna att ett nytt värmekraftverk byggs både för el och värme,
  • öka möjligheterna till laddning av bilar i hela kommunen,
  • montera solpaneler på kommunala byggnader,
  • bekämpa invasiva arter,
  • öka mängden ängsmark på kommunal mark
  • plantera utefter bullerplank,
  • utreda behovet av och möjligheten att öka antalet kommunala naturreservat,
  • införa tydliga klimat- och miljökrav vid upphandling.