Kultur, idrott och fritid

Kulturen ger oss möjlighet att förstå oss själva och samtidigt uppleva det som är oss främmande. Den har betydelse för människors hälsa, välbefinnande och lärande. En liberal kulturpolitik styr inte kulturen, utan ger förutsättningar för alla att ta del av, liksom att uttrycka sig genom olika kulturella uttryck.

Idrott och motion är en källa till gemenskap och sammanhållning liksom personlig utveckling i den individuella utmaningen. Den är betydelsefull för fysisk och psykisk hälsa. Idrottsrörelsen är en viktig del av civilsamhället.

För att politiken tillsammans med idrottsföreningarna ska kunna verka för en konkret och hållbar utveckling av idrotten, behöver Alingsås ett idrottspolitiskt program med tydliga strategier och mål.

Genom ideella och frivilliga insatser skapas mycket av värde i vårt samhälle. Insatser inom olika områden bidra till bland annat folkbildning, kultur och idrott. Volontärarbete har stor betydelse inom många sektorer. Föreningslivet är också en viktig resurs i arbetet för en lyckad integration. En ökad samverkan mellan kommun och civilsamhället är en vinna-vinnalösning!

Liberalerna vill:

• dela ut ett fritidskort för Västtrafik under sommaren till alla ungdomar från klass sju till andra året i gymnasiet
  • stärka och tydliggöra kulturens plats i det offentliga rummet,
  • ge barn och ungdomar ökade möjlighet att ta del av kulturskolans utbud,
  • behandla olika typer av ideella och demokratiska föreningar på ett likvärdigt sätt,
  • rusta upp Bjärkehallen till en modern idrott- och föreningsanläggning
  • genomföra en förstudie av en multiarena i Alingsås, med fullmått för fotboll och andra bollsporter och evenemang.
  • tillgänglighetsanpassa fler kommunala badplatser,
  • bygga fler utegym,
  • anta ett idrottspolitiskt program för Alingsås,
  • fortsätta stärka Alingsås museum som en institution som vårdar och förvaltar vårt gemensamma kulturarv,
  • inrätta ett föreningsråd,
  • etablera fler stadsodlingar i kommunen.