Alingsås varumärke måste återupprättas

Tisdag 24 april 2018

Situationen i vår kommun har utvecklats från allvarlig till att nu ha blivit ohållbar. Vi har en hög omsättning av chefer, stor kritik har framförts rörande arbetsmiljö, bemötande och ledarskap.

Kommunikationen mellan kommunen och facket samt mellan kommunen och näringslivet/organisationer samt medborgare har brustit. Enskilda medarbetare upplever oro, olust och stor frustration och Alingsås goda varumärke är skadat. Viktiga framtidsfrågor har dessutom blivit nedprioriterade på grund av den akuta situationen.

Mot bakgrund av detta och frågan från en ”undrande väljare” vill jag ge Liberalernas syn. Av hänsyn till den diskussion som pågår har vi under en tid valt att vara varsamma med extern kommunikation.

Då jag varken sitter med i KSAU eller kommunstyrelsen bedömer jag att jag som ordförande för Liberalerna i Alingsås kan ge en bild av vår uppfattning utifrån från det beslut som fattades vid vårt senaste medlemsmöte för några veckor sedan.

Liberalerna har beslutat att arbeta för att Alingsås kommun återskapas till en kommun kännetecknad av öppenhet, tillit och delaktighet, vilket bland annat innebär förändringar i den yttersta ledningen då medlemsmötet uppfattade situationen som ohållbar. Medlemsmötet menade också att problemen kommer att accentueras ju längre man väntar att vidta åtgärder.

Detta betyder att vi ställer krav på ett ökat fokus vad gäller arbetsmiljö, förbättrad dialog och samverkan med såväl enskilda, anställda, organisationer, fack som företag. I den situation som Alingsås befinner sig i handlar det inte enbart om enskilda individer utan om hur vi uppnår dessa kulturförändringar, innefattande hela organisationen och den politiska strukturen.

Vid vårt senaste medlemsmöte fick gruppledaren mandat att i första hand agera inom Alliansen, men också över blockgränsen, för att söka bidra till en lösning. Som vi ser det åvilar det ett tungt ansvar på kommunalråden.

I Liberalernas fokusgruppsarbeten har många goda utvecklingstankar tagits fram, något vi önskar arbeta vidare med tillsammans med kommuninvånare, organisationer och näringslivet.

Alingsås är fantastiskt och dess goda varumärke måste återupprättas.

För Liberalerna
Elof Dimenäs
ordförande L Alingsås

Alingsås Tidning, torsdag 24 april 2018

Inlägget är en replik till signaturen ”undrande väljare” – ”Tyst om turbulensen från Allianspartierna” i AT 19/4.