Det krävs en energimix om vi skall klara framtida utmaningar

Onsdag 30 mars 2022

Jakten på energi har blivit en storpolitisk fråga, men också en fråga som har bäring på oss var och en.

Att olika partier i kommunen nu föreslår satsningar på enskilda energislag som vätgas eller biogas är intressant, men det är givetvis inte långsiktigt hållbart då mångfalden saknas. Det krävs en större bredd och energimix för att klara framtida energibehov.

I ljuset av den energikris som uppstått p.g.a. kriget i Ukraina, men också genom fossilberoendets klimatmässiga konsekvenser blir det alltmer angeläget att öka självförsörjningsgraden för en hållbar energiförsörjning.

Energi kan produceras på många olika sätt. Det gäller att hitta ett optimalt sätt att producera och leverera en användbar energiform till de många olika energibehov vi som individer och kollektiv har.

Vätgas kan användas för att lagra energi som producerats vi en annan tidpunkt än när man önskar använda den. Lagring av energi kan också ske genom bl.a batterier, vattenmagasin och markvärme. Ju mer elektricitet vi producerar genom exempelvis vindkraft och solceller, desto större blir behovet av effektiv lagring.

Alingsås som kommun kan i framtiden inte leva i en egen energibubbla. Vi är en liten del av Sverige och en ännu mindre del av världen. Det gäller då att hitta ett sätt att utnyttja alla de landvinningar som görs inom områdena för ren energiproduktion, energilagring och förbrukning, samt att aktivt bidra till den utveckling som måste ske.

I stället för att utveckla en kommunal vätgas/ biogasstrategi bör ett helhetsgrepp tas. En ordentlig utredning bör göras avseende framtida kommunala behov och möjligheter vad gäller energiförbrukning och energiproduktion. Alla tänkbara energislag skall involveras och alla planer, som ex. vindbruksplanen, skall vara aktuella och tillförlitliga för framtida exploatörer. Krishantering och självförsörjningsgraden skall beaktas. Energieffektivitet bör särskilt belysas. Dessutom bör det i utredningen framgå hur kommunen optimalt skall kunna dra nytta av den globala utvecklingen som sker och vilka utmaningar detta innebär.

Jens Christian Berlin, gruppledare
Finn Björklund, ersättare i styrelsen för Alingsås Energi