L är öppna för fler kommunalråd

Tisdag 24 oktober 2017

Liberalernas ingångar i kommande mandatperiods regelbundna genomgång av den politiska organisationen är att uppnå en ännu smartare och effektivare organisation samtidigt som antalet förtroendevalda inte tilllåts krympa för mycket. Det är för oss i grunden en demokratifråga att också små partier har representation i ett antal nämnder.

Vår partigrupp motsatte sig därför ett långtgående sammanslagningsförslag som diskuterades inledningsvis.

Vi ser ett stort värde av engagemang av fritidspolitiker från samtliga partier. Detta har en koppling till att demokratifrågorna omhändertas på ett optimalt sätt. Det är viktigt att såväl demokratiaspekterna som övriga aspekter i en politiskt styrd organisation regelbundet följs upp och utvärderas.

Vi ser också vikten av att öka kommunfullmäktiges roll, vilket bland annat kan ske med beredningar. ( Redan nu på onsdag föreslås KF tillsätta en ”tillfällig beredning”, vilket till skillnad från fasta beredningar kan ske enligt nuvarande reglemente.)
Liberalerna är öppna för ytterligare 1-2 halvtidskommunalråd, med ansvar för exempelvis plan och byggfrågor, och/eller utbildningssektorn. De skulle inom ramen för sitt/sina ansvarsområden dessutom kunna vara nämndordförande.

Detta skulle kunna stärka organisationen och öka möjligheten för Alingsås att kunna öka dialog och kunskap, samverka, och dessutom kunna närvara och representera kommunen i en mängd olika sammanhang.

Det som Liberalerna dessutom i samband med budgetberedningens arbete upplever som en stor brist är att samtliga partier, enligt nuvarande organisation, inte tillåts vara närvarande när ekonomiska underlag samt allehanda utredningar och rapporter redovisas.

C och SD ingår inte i Kommunstyrelsens arbetsutskott, som utgör valberedning. Detta måste givetvis ändras på. I en demokrati borde samtliga invalda partier få ta del av samma underlag vid samma tidpunkt.

Anita Brodén, Liberalerna