Samverkan och framtidssatsningar

Lördag 9 januari 2016

Alingsås kommuns guldläge kan tillvaratas med ökad samverkan och framtidssatsningar

Få kommuner upplever den positiva tillväxttrend som den vi upplever i Alingsås. Ett gynnsamt läge som måste mötas på ett positivt, kreativt och planeringseffektivt sätt. Expansion av befintliga företag såväl som nyetableringar behöver möta en tydlig politisk majoritet som bejakar utveckling och tillväxt. Som ser möjligheter istället för problem, som gasar snarare än bromsar. Och där kommuninvånare vid myndighetsutövning möter god service, snabbhet och smidighet.

Det nyligen antagna tillväxtprogrammet är ett ramprogram, en 10-årig framtidsbild, med årlig uppdatering och där politiska beslut rörande varje enskild satsning kommer att ske.

Tillväxten föreslås i programmet primärt ske i staden Alingsås genom förtätning, samt också genom en förstärkning av centralorterna Sollebrunn och Ingared. Behov av minst 250 bostäder per år beräknas, där hyresrätter särskilt lyfts fram. Vi anser det vara av vikt att mindre hyreslägenheter med låg hyra också skall erbjudas, inte minst riktat emot ungdomar. Vi utgår också från att Liberalernas motion till kommunfullmäktige rörande utveckling av norra och södra kommundelarna behandlas väl och därmed blir ett värdefullt bidrag i utvecklingsplanerna.

Efter Stadsskogen pekas A+ ut som nästa stora satsning parallellt med Mjörnstranden. Snara och klara politiska besked kring A+-området är synnerligen viktigt för att Alingsås inte skall gå miste om värdefulla företagssatsningar och potentiella medfinansiärer. Besked skall också levereras till Trafikverket före första kvartalets utgång. Det brådskar med andra ord med detta arbete, ett arbete som definitivt kräver extern kompetens.

Mjörnstranden har förhalats alltför länge och ett antal goda idéer lagts i byrålådor. Det duger inte längre då Mjörnstranden har en enorm utvecklingspotential.

Utveckling av bostäder och verksamheter kräver en väl fungerande infrastruktur. I Liberalernas valmanifest togs såväl Norra länken som tågstation i Stadsskogen (Lövekulle) upp. Något som tillsammans med Tokebacka, Sävelund och Stadsskogensatsningar nu också finns med i tillväxtprogrammet.

Också ytor för spontanaktiviteter, rekreation och möten tas upp i såväl tillväxtprogrammet som i liberalernas program. Liksom vikten av att hänsyn till den biologiska mångfalden och kulturlandskapet skall tas vid exploateringar.

Alingsås är den trivsamma trästaden. Vi har levande landsbygder, en synnerligen aktiv ideell sektor, väl fungerande skolor och många framgångsrika företag.

Skall vi behålla allt detta krävs tillväxt. I tillväxt sker utveckling, fler arbetstillfällen, ökat underlag för handel, tjänster och utbildning. Liberalerna är beredda att bidra till beslut som syftar till god tillväxt och en stark utveckling av vår kommun, som ett viktigt nav i regionen. I politisk samverkan och tillsammans med näringslivet och det civila samhället.

Vi har en fantastisk framtid och möjlighet i vår kommun – om vi tar vara på den.

EVA MATTSSON-HILL, ledamot i kommunstyrelsen, gruppledare Liberalerna
MIKAEL ANDERSSON, ledamot i kommunstyrelsen, Liberalerna