Elver Jonsson

12 november 1936 – 2 januari 2021

Porträtt på Elver Jonsson

Elver Jonssons livsgärning är imponerande med en enorm drivkraft och passion för folkrörelse och ideella krafter. Folkbildningens betydelse för det livslånga lärandet med kurser och studiecirklar påmindes vi ofta om. Elvers uthållighet och vilja att bidra till ett gott samhälle har medverkat till ett bättre liv för många människor, lokalt, nationellt och internationellt.

Som artonåring anställdes Elver i Kungl. Postverket och arbetade som postiljon under många år. Genom åren fick postiljonen Elver åtskilliga förtroendeuppdrag. Bland annat var han styrelseledamot och i flera fall också ordförande i bland annat Studieförbundet Vuxenskolan, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, Missionsförbundet (numera Equmeniakyrkan) samt i posttjänstemännens fackförbund.

Mest förknippas dock Elver Jonsson som liberal förkämpe, ”Mr Liberal”. Under sina 32 år i riksdagen drev han särskilt frågor rörande arbetsmarknad, folkbildning, bekämpning av alkohol/droger och regionalpolitik.

Elver var ordförande i arbetsmarknadsutskottet samt gavs förtroende att ingå i flera statliga utredningar. Ett uppdrag som ensamutredare hade Elver i och med 1977 års Museijärnvägsutredning. Elver var en brinnande nordist och knöt många värdefulla kontakter som ledamot i Nordiska Rådet under hela 23 år. Elver gavs också förtroendet att vara delegat i FN:s generalförsamling.

Elvers politiska engagemang började i dåvarande Folkpartiets ungdomsförbund och fortsatte sedan i rollen som styrelseledamot i Folkpartiavdelningen. 1966 invaldes Elver i stadsfullmäktige och något senare i Alingsås drätselkammare (nuvarande kommunstyrelsen). Han kvarstod i Alingsås fullmäktige till 1979 men gjorde comeback vid valet 2002 då han också valdes till kommunalråd 2003–2006 för att åren 2006–2010 vara fullmäktiges ordförande.

Totalt blev det nära 25 år i Alingsås fullmäktige i två omgångar, med ett nära kvartssekels avbrott i samband med sina riksdagsår.

Elver satte stort avtryck och var en stark förespråkare för civilsamhällets och folkrörelsens roll i samhället. Han manade också alla beslutsfattare att satsa mer på ideella krafter och förebyggande insatser, något vi tagit fasta på.

Elvers klokskap och breda erfarenhet har varit en enorm tillgång för oss. Hans empati och djupa förankring i samhället och tron på en politik förankrad i demokratin var hans signum. Elver lämnar ett stort tomrum efter sig.

Vi hoppas kunna förvalta arvet väl och är tacksamma för Elvers unika bidrag i arbetet för ett bättre samhälle.

För Liberalerna
Jens Christian Berlin